Wednesday, September 28, 2011

Sharing defines understanding. =)

Assalamualaikum...

Hey peeps!
How's your day? I'm hoping that you guys and girls are having nice day despite of all the hectic schedule, havocness of lectures, etc etc.. Tahanlah sikit, standard la uni life memang serabut kann. Haha.. Redha sudaa~ =D


As stated up there, untuk post ini aku nak share definition of sharing from my own perspective.. Kiranya dari mata hati and kaca mata aku yang tebal ni. Hehe.. But if you guys and girls are intending to find the accurate definition, carilah from Oxford dictionary ke, kamus dewan bahasa ke.. Cuz as I've said, this post is entirely defining from my own heart and mind.. =)


Sharing, atau bahasa ibundanya berkongsi.
People share WITH
their close friends, families, besties, or with anyone they feel like they want to.
People share THINGS like books, food, clothes.
They may even share EMOTIONS 
like sadness, happiness, stress, tears and laughter.


Have you ever thought, why people share those things, emotions and sometimes even their own little secret with others? Some of us may used to hearing sentences such as 'sharing is caring', right? But for me, sharing means more than just caring. Sebab kalau orang berkongsi sesuatu dengan kita semata - mata untuk rasa yang kita ni ambil berat, mungkin tak semua orang mampu buat.


Contoh yang paling senang, orang bagitau kita masalah diorang in studies. Bagi sesetengah orang, mungkin dia fikir 'Ala, dia share masalah dengan aku, aku pujuk lah sekejap ni. Lepas ni mesti dia ok. Lagipun, dia cuma nak attention je sekarang ni'. Have you ever noticed that feeling at least once, bila kawan korang jumpa and luahkan masalah dia pada korang? Aku pernah. Dan bila aku teringat balik, aku rasa sangat bersalah untuk perasaan yang satu itu. Itu kali pertama dan terakhir hati aku terdetik perasaan sebegitu.


Sebab bagi aku, orang share masalah dengan kita bukan sekadar nak kita pujuk duka dia saat itu. Tapi dia nak kita faham. That's why konsep aku 'sharing defines understanding'. Bila orang share masalah dengan aku, aku cuba untuk fahami condition and situation that person. Bukan sekadar memujuk 'Masalah kau sikit je ni, nanti kau lupa jugak...'. Tapi aku cuba memberi perspektif pemikiran bahawa orang lain faham akan permasalahan dia ketika itu. Aku dah pernah rasa, mendengar masalah orang tanpa cuba memahami. Aku dah pernah rasa orang datang berkongsi masalah dan aku cuma bagi kata - kata perangsang pada detik yang satu itu. Percayalah kawan - kawan, aku rasa aku seorang sahabat yang tak reti nak hargai perasaan orang lain waktu itu. 


Jadi bila aku sedar yang orang berkongsi cerita suka duka kehidupan dia dengan kita supaya kita menjadi sebahagian dari kehidupan itu, aku cuba untuk memahami, bukan sekadar mengambil berat. So fellas, mulai hari ini, kalau kawan - kawan korang share something dengan korang, be positive. Mereka cuma mahu anda jadi sebahagian dari hidup mereka, and they are trying to tell you how much you worth to them. They cherish you, you know. =)


Plus, kalau korang share happiness, problems or anything with people and you want them to  understand you, YOU have to understand them first! in simple sentence, kalau kau nak orang fahami kau, kau kenalah fahami orang juga! =)


Share, and understand people.
From there, you may learn even thousands more
lessons of life. =)


" Appreciate people like YOU want to be appreciated.
Life has its own KARMA. " =)


['AmyraRamlan.Share.And.Understand]

2 comments:

  1. yeaaaah! for us. kak myra more than our senior. u're our big sistaaa<3
    easy going meeeeh:)

    ReplyDelete
  2. I am GLAD to be more than just a senior to you fellas.. Live life sayangss! <3

    ReplyDelete