Saturday, September 24, 2011

" Harapan. "

Assalamualaikum...

Hey fellas.
How's you weekend? Having great times with your family and friends?
Or struggling with notes, books and last minute past year questions exercises?
Well, whatever you do for your weekend, 
I just hope that you are having a good time.
Sebab Allah bagi peluang kita nikmati hidup yang Dia beri. =)

Just to share what I did for the last few weekends.
Hujung minggu lepas, aku ke Tanjung Harapan.
Pergi tak dirancang.
Cuma ada seseorang yang aku hargai dalam hidup ini,
dia realisasikan harapan aku untuk mencari ketenangan 
dengan definisi aku sendiri.
Terima kasih, awak. =)

Sepanjang hari minggu yang sehari itu, bersama dia, banyak jawapan yang aku dapat. Tapi tak kurang juga persoalan yang hadir dalam hati aku. Melalui perkongsian ilmu aku dan dia, Allah hadirkan aku kesedaran. Allah beri aku keinsafan. Betapa selama ini, fakta hukum alam Tuhan itu sebenarnya dah terpahat dalam sanubari manusia. Cuma aku yang alpa, hingga aku tak sedar akan hakikat sebenar kehidupan.

Betapa selama ini, aku berkata dengan lisan bahawa aku meyakini ketentuan Tuhan. Padahal, pabila dugaan menimpa, aku masih terduduk menyesali qada dan qadar Allah. Tuhan, betapa jahilnya hambaMu ini. Ampuni aku. Ampuni aku. Ampuni aku, ya Allah.

Allah dan dia menjadi saksi air mata yang menitis tanpa henti pada detik itu. Betapa sukar untuk aku mendefinisikan perasaan aku kala itu hanya dengan kata - kata. Tidak, aku tak rasa mampu untuk difahami dengan mata kasar akan makna titisan air mata saat itu.

Cuma yang aku yakin dan pasti, suatu rasa keinsafan hadir dalam hati aku pada ketika itu. Syukur aku, tangisku, redhaku hanya padaMu Tuhanku. Hadirkanlah walau hanya secebis peluang dan harapan untuk aku sentiasa pasrah akan ketentuanMu. 

" Sesungguhnya hati manusia 
berada dalam genggaman Allah.
Maka haruslah kamu sentiasa berdoa
agar Dia izinkan hati kamu untuk
sentiasa dipenuhi redha dan kebaikan. "


['AmyraRamlan.Erti.Redha]

No comments:

Post a Comment