Sunday, September 25, 2011

- Kasih sayang bukan milik kita. -

Assalamualaikum...

Aku masih dalam mood perkongsian ilmu. =)
First thing first, aku bukan expert. Aku tak qualified as a motivator mahupun kaunselor. Cuma segala apa yang aku kongsi, adalah dari pengalaman diri aku, sahabat - sahabat, masyarakat umum dan mata dunia. 

This time, aku nak share something tentang kasih sayang. Korang mesti pernah ada boyfriend/girlfriend kan? Or at least korang mesti pernah ada crush. Tipulah kalau korang cakap tak ada. Setakat kalau korang minat mamat Korea, admire Shaheizy Sam, berangan mamat or minah famous kat kampus korang tu jadi kawan korang, tu kira pernah la ada rasa crush on someone. Relax babe, aku pun pernah rasa macam tu.

Next question. Pernah korang rasa frust? Boyfriend/girlfriend korang dump korang ke, diorang ada boy or girl lain ke, ataupun relationship korang yang ala - ala indah di kayangan tu tak kesampaian? Untuk sedapkan hati, merawat luka yang dalam gila kat jiwa tu, mesti korang akan cakap 'Ala, dah bukan jodoh'. Kan? Relax babe, aku pun pernah cakap macam tu.

Then. Pernah tak korang terasa ada masa - masanya, bila relationship korang dengan kawan - kawan, family, atau orang di sekeliling korang jadi macam air pasang, kadang - kadang macam air surut. Tak, aku bukan peramal pasang surut air laut. Cuma nak describe, hubungan kita dengan orang mesti ada indah dan buruknya. Relax babe, aku dulu pun selalu fikir macam tu.

Jadi sekarang, cuba korang duduk diam - diam. Tenangkan hati, lapangkan jiwa korang. Fikir dengan akal, bukan perasaan. Gali balik timbunan fakta hukum Tuhan yang korang dah tanam dalam diri korang sedari korang lahir lagi. Sedar tak, selama ni kita cakap segala - gala yang ada di langit dan di bumi adalah milik Allah. Dan sedar tak, bahawa most of the time, kita hanya cakap dengan mulut, bukan dengan hati. Memang, semua orang tau, Allah adalah pemilik segalanya. Tapi sejauh mana hati kita meyakini fakta itu? =)

Sahabat, 
kasih sayang di antara kita, ibu bapa, keluarga, kawan - kawan, kekasih hati, dan sesiapa sahaja yang bernama manusia, juga adalah kepunyaan Allah. HANYA Dia yang berhak menghadirkan dan menarik balik kasih sayang yang kita rasa bersama mereka. Setuju?

Kebiasaannya, bila kita memulakan perhubungan dengan seseorang, kita pahatkan kasih sayang itu atas nama insan itu. Padahal, yang sebenarnya patut kita lakukan adalah memahatkan kasih sayang itu atas nama Allah yang Maha Penyayang. Kawan - kawan, betapa selama ini jauh kita dari fakta yang dah lama kita ketahui. Andai kita ikhlas menyayangi, dan disayangi atas nama Allah, InsyaAllah, takkan pernah ada rasa kecewa, frust, menyesal dalam mana - mana jua perhubungan yang kita jalinkan dengan sesiapa sahaja. Kalau benar atas namaNya, insyaAllah kita akan mampu tersenyum walaupun perhubungan kita dengan seseorang terputus di tengah jalan. Jika benar atas namaNya, insyaAllah kita akan sentiasa meredhai ketentuan yang terjadi atas diri kita. 

Aku tak sempurna. Aku pernah rasa semua itu; kecewa sebab ex-boyfriend curang, sedih sebab kadang - kadang hubungan dengan teman - teman dan family tak seindah yang diharapkan, menangis sebab rasa macam kasih dan sayang aku untuk orang tak dihargai. Macam - macam lagi lah. Tapi syukur. Allah hadirkan sedikit ruang untuk aku cari balik erti sebenar sandaran kasih sayang aku yang selama ini tak pasti. 

Alhamdulillah. 
Segala puji bagi Allah. =)

" Kembalikan kasih sayang di antara kalian
dengan sebenar - benar sandaran pada Yang Esa.
Sesungguhnya, kasih sayang yang kalian rasai itu
adalah pinjaman dari Allah semata - mata. " 


p/s: segala nama adalah sebagai contoh semata-mata.
based on country's hot people. ;)
p/s: pardon the usage of 'korang'.
just trying to make it user-friendly. ;)
chill.


['AmyraRamlan.Sayang.Tuhan.dan.Anda]

3 comments:

  1. huhuhuhuhuhuhu! sobsobsob. x best bila rasa kurg kasih syg. bila BF curang. sakit sgt..

    tapi tapi tapi
    SMF tetap di hati!!

    ReplyDelete
  2. Puteri: Kann.. tp kn, always rmember, kasih sayang Dia lg important.. ;)

    ReplyDelete
  3. A beautiful post! :)

    ReplyDelete