Thursday, September 29, 2011

Friends : Then and Now.

Assalamualaikum... =)

I just viewed my FB profile. Scrolling up and down, usha groups yang banyak gila, click like kat status 'awak' dan kawan - kawan, update status, tengok - tengok page kawan - kawan etc etc..  Dalam masa aku tengah buat segala caca marba, plus dok mengira statistic report untuk Nutritional Assessment (yg serabut!) ni, aku tersedar satu hakikat nyata; ada seorang sahabat dah pun remove aku dari friends' list dia dengan rasmi. 

Well, have you guys and girls experienced this? Kalau pernah, mesti kalian ada persepsi, tanggapan dan pemikiran kalian sendiri kan? It's up to you, nak fikir macam mana. Sebab Allah dah amanahkan kita untuk guna segala yang Dia pinjamkan dengan sebaik - baiknya. Your head, your brain, your heart, your feelings. =)


- Dalam otak: " Sebab dia remove? " -

Dulu:
Dia menyampah kat aku kot.
Tak pun sebab dia dah tak nak kawan dengan aku.
Ataupun dia dah buang aku dari kamus hidup dia.
Dia senang je nak lupakan aku kan?

Sekarang:
Dia tak nak kehadirannya menghantui hidup aku.
Bukan tak nak kawan, cuma dia tak mampu jadi kawan.
Dia tak buang, cuma dia nak buka kamus baru.
Dia tak lupa, cuma dia perlu masa untuk dirinya.

Stated above, cumalah pemikiran aku dulu dan sekarang.
Mungkin dulu tu aku tak cukup matang lagi.
Mungkin dulu aku tak fikir guna otak, tapi guna hati.
Mungkin dulu aku rasa Allah tu sengaja nak duga aku
dalam persahabatan aku dengan orang di sekeliling aku.
Mungkin dulu aku rasa orang tu adalah segala - galanya bagi aku.
" Ish, istighfar Myra. Dah jauh sangat kau bawa hati lara kau tu ".

Tapi sekarang, aku bersyukur sebab Allah tambahkan sedikit logik akal dalam otak aku ni. Dengan izinNya, dapatlah aku fikir dengan lebih matang, dengan lebih berpendirian. Thank You, Allah. =)

Sekarang, apapun yang terjadi,
aku cuba redhakan hati aku atas ketentuanNya.
Sekarang, kalau aku rasa terkesan dengan putusnya sebuah tali persahabatan, aku pasrah. Lagipun, dalam Islam takkan pernah ada tali persaudaraan yang putus kan?
Sekarang, aku lebih banyak bersabar dalam menghadapi
hari -hari aku bersama mereka yang di sekeliling aku.
Sekarang, aku serahkan segala - galanya pada Tuhan.
Dia punya sebab atas apa jua ketentuan.
Alhamdulillah. =)

Dan walau apapun yang terjadi antara aku dan dia,
aku tetap bersyukur.
Syukur sebab Allah bagi aku sedikit ruang dan peluang
untuk aku merasa nikmat bahagia bersama seorang sahabat seperti dia.
Syukur sebab Allah beri aku detik masa
untuk belajar erti hidup bersama teman seperti dia. =)



Percayalah kawan - kawan,
tak ada apa pun dalam dunia ni milik kita.
Everything belongs to Him, our Creator.

Kalau kau rasa sayang sangat kat seseorang,
ingatlah, mungkin sayang tu cuma bahagia sementara.
Kalau kau rasa benci sangat kat seseorang,
ingatlah, mungkin benci tu cuma dugaan sementara.
Kalau kau rasa ujian dunia sangat berat,
ingatlah, mungkin ujian tu sebagai kifarah dosa.
Kalau kau rasa gelak tawa tu penawar duka,
ingatlah, mungkin kerana gelak tawa itu, orang lain berduka.
Kalau kau rasa air mata tu rugi dititiskan atas kecewa,
ingatlah, mungkin air mata itu sebagai peringatan untuk jiwa.

" Yesterday was long gone.
Today may end in seconds.
Tomorrow may never come.
Live life while you can. " =)
['AmyraRamlan.Friends.Foes.Now.Then.]

No comments:

Post a Comment