Thursday, February 17, 2011

Experiments of Vege, Fruits and Legumes~

Assalamualaikum fellas!~

Hot gossip! A best friend of mine called tadi..
SAYA SANGAT HAPPY! =D
*Thanks awak, sebab call saya.. You really make my day!*

Above story bukannya hot gossip sangat pun.. But it is for me.. Sebab dah lama dia tak call aku.. Dulu aku dan dia selalu bersembang sampai tengah-tengah malam, discussing issues dari sekecil-kecil hal, sampailah hal negara.. Best bila dapat berdiskusi.. Selalu bergaduh pun ye, sebab berbeza pendapat dan cara.. =)
Tapi apapun, kami tetap kawan baik kan awak.. Hee..~

So moving on.. Earlier today, aku ada BFP Lab.. (BFP stands for Basic Food Preparation).. Usually lab ini memang mencabar.. Dari sesukar-sukar menjadi subject dalam experiments, ke perkara yang sesenang-senang iaitu MAKAN. Hehe.. Itulah reward kami setiap kali lab reach its end..


Lab partner a.k.a Kembar a.k.a Mr. Syafiq =)

Carrots oh carrots!~

Fir, Mimi and Azwa; of vege, stoves and pans.. Haha

Mereke yang tetap ayu di lab masakan..
Anis Amirah, Mira, Ain, Wahid bersama En.Fathee da Expert!

Lab hari ini, based on unit on vegetables, fruits and legumes..
Akibat beberapa perkara yang tak dapat dielakkan, lab partner aku; Aini ditukarkan ke group lain.. Makanya, untuk hari ini, aku partner dengan kembar aku a.k.a Syafiq.. Hee..
To friends, nanti kalau nak kekalkan the beautiful colours of fruits and vegetables, JANGAN masukkan sekali before water boils.. Blanch je vege and fruits tue..
(Blanch: To put the vege and fruit after the water boils, and leave it to simmer.)
During this lab, yang paling tak best adalah rasa broccoli and carrot yang blanched in mixture of water and cream of tarter sauce. SANGAT masam dan tak sedap! =(

The rest, boleh laa.. Ada yang terasa manis sayurnya, ada yang macam tak ada rasa apa-apa... Hehe..
But the best of all, fruit crunchie yang Encik Fathee buat.. SEDAPPP! Yumyum~ =D

And not to forget, soy bean fruit smoothie yang aku and Syafiq buat, sangat sedap.. Betul, tak tipu.. Nanti aku buat lagi ye.. Hehe... =)

p/s: Had a great work out today! And sekarang sedang release tension bersama housemates tersayang.. =)

Saya tandatangan keluar dulu untuk kali ini!~

['AmyraRamlan.BFP.Yummy!]

No comments:

Post a Comment