Saturday, October 29, 2011

Let go without losing. Hold on without suffering.

Assalamualaikum.
Hey peeps. How’s your day going on?
I hope everything’s fine, running through just well.
Moga hidup kita sentiasa diberkati olehNya. InsyaAllah.  =)

I used to face a situation, where letting go is not the only option.
But it becomes the only one left, when holding on makes people suffer even more.
Have you?
I know, I know. It hurts.

Normal rasanya bagi manusia untuk ada perasaan sebegitu. Banyak aspek boleh jadi contoh. Melepaskan satu kenyataan atas sebab perjuangan. Melepaskan keinginan hati untuk memenuhi harapan jiwa. Melepaskan cinta di sisi demi kebahagiaan bersama. Melepaskan yang pergi selamanya, dengan hanya berpegang pada kenangan lama. Melepaskan kemanisan depan mata untuk pelajari erti kepahitan dunia. Banyak sebenarnya yang boleh jadi sandaran, dalam proses kita untuk belajar erti melepaskan.

Memang bukan mudah. Aku tak kata senang.
Aku pernah rasa menangis berhari – hari
sebab orang yang aku sayangi pergi kembali pada Penciptanya.
Aku pernah rasa kecewa teramat
bila aku tak dapat penuhi hasrat hati untuk berbakti pada masyarakat.
Aku pernah rasa sangat perit
bila keinginan sanubari tak tercapai atas sebab nak bahagiakan insan di sekeliling aku.
Aku pernah rasa seksa
bila terpaksa tinggalkan minat aku atas faktor kesihatan yang tak mengizinkan.
Aku pernah rasa. Aku tahu rasa itu macam mana.

Mungkin dulu aku terlalu ikut perasaan. Hati dikawal raja emosi. Minda disekat raja takut.
Aku mengeluh. Aku menangis. Aku merungut. Tanpa aku sedar, perbuatan aku dulu itu seolah – olah aku tak mensyukuri kurniaan Tuhan.
* Istighfar~ *


Tapi syukur pada Tuhan.
Dia beri peluang untuk aku selami makna redha.
Dia beri ruang untuk aku dalami erti hakikat.
Dia beri masa dan usia sementara, untuk aku sedari cintaNya.
Dia hadirkan rasa yakin dan percaya akan takdirNya.
Alhamdulillah.

Sekadar peringatan untuk diri sendiri dan anda yang membaca:
Allah takkan beri, kalau kita tak mampu terima.
Allah takkan ambil, kalau kita belum cukup sedia.
Allah takkan duga, kalau kita tak siap siaga.
Allah takkan pergi, selagi kita cintakanNya.

Betul, ada sebab Allah hadirkan insan – insan dalam hidup kita. Mungkin kita akan pelajari sesuatu dari kisah hidup mereka, atau mereka mengambil iktibar dari cerita hidup kita. Bukan hak kita untuk akui insan yang ada di dalam hidup kita sekarang ini, sebagai milik hakiki kita. Sebab dah memang hakikat, segalanya adalah milik Allah. Bila – bila masa saja Allah boleh ambil balik.
Hak Dia, bukan hak kita.

Jadi untuk masa sekarang, hargailah mereka yang ada di depan mata kita. Sebab kita tak tahu, bila mereka akan pergi meninggalkan kita. Bila kita benar – benar hargai, kita akan rasa puas hati, insyaAllah.
Bila kita puas hati, dengan izin Allah, kita takkan tangisi pemergian atau kehilangan mereka dari hidup kita.

Hargai kasih sayang yang Allah pinjamkan antara kita. Sebab dengan kasih sayang itu, kita belajar erti menghargai, kita belajar erti menyayangi, kita belajar erti mensyukuri. Dengan kasih sayang itu, kita rasa nikmat hidup di dunia yang Allah pinjamkan. Dengan kasih sayang itu, kita sedar siapa kita di bawah naungan kasih suci Yang Maha Esa. Dengan kasih sayang itu, kita sedar betapa kerdilnya kita di sisi Allah yang Maha Penyayang.

Bila tiba masa kita harus melepaskan, redhakan hati. Seikhlasnya redha. Sejujurnya pasrah. Pahatkan dalam minda dan jiwa; Allah ada alasanNya yang tersendiri. Kalau rasa tak sanggup, kenanglah mereka pada tika kalian bahagia bersama. Mana tahu, kalau kita tak melepaskan, ada hati yang akan terluka, ada minda yang akan terganggu, ada jiwa yang merana. MAMPUkah kita untuk hadapi tangisan atau merawat luka mereka yang kita sayangi? Atau lebih tepat lagi, LAYAKkah kita atas setiap kedukaan, titisan air mata dan kekeliruan minda mereka?
Fikir – fikirkan. =)

“ Bukan mudah memahami erti melepaskan.
Bukan senang nak terima hakikat pemergian.
Walau mudah bibir bicarakan pasrah,
tak begitu mudah hati berserah.

Tapi bukan hak kita untuk tentukan.
Sebab Dia yang menulis selok – belok perjalanan.
Melepaskan tak bermakna harus kehilangan.
Melepaskan mungkin jadi rahsia kebahagiaan.

Maka lepaskanlah yang takkan kekal.
Berpeganglah pada hati yang cekal.
Yakinlah pada bicara cintaNya.
Percayalah, Tuhan sayang kita. “



 
- Tuhan SAYANG kita –

p/s:
I’m not an expert.
I can only share the things
that I see, hear, know, and believe.
Because I learn life, through life itself.
Thank You, Allah. =)

[‘AmyraRamlan.LetGo and HoldOn]

2 comments: