Monday, October 24, 2011

Cinta itu komplikasi hati.

Assalamualaikum.
Hey fellas! Maaflah sebab dah lama sangat aku tak update blog.
Few weeks ni sangat hectic untuk aku.
Sampai dah berapa kali kena migraine attack. Huhu..

For this entry, i want to spill out my heart and mind regarding love.
Memang sejujurnya aku suka cakap pasal cinta.
Kalau membantu anda, syukur Alhamdulillah.
Silalah teruskan bacaan anda.
Kalau anda tak nak baca, atau rasa bosan,
silalah tinggalkan blog ini sekarang ye.
Jangan nak komen lebih - lebih, terima kasih. =)

Cinta pada Tuhan, itu yang seharusnya jadi yang utama.
Cinta pada Rasulullah, itu yang kedua.
Cinta pada ibu bapa, itu yang ketiga.
Cinta keempat, haruslah pada diri sendiri.
The rest, pandai - pandailah anda susun sendiri
hierarchy, susur galur, atas bawah, kiri kanan,
utara selatan, timur barat, cinta anda untuk siapa.
Bagi aku, empat yang teratas itu adalah yang paling penting.

Love is complicated. Cinta itu rumit. Percaya tak?
Memanglah, cinta itu definisinya
berbeza - beza bagi lain - lain pihak.
Pada siapa cinta itu kita nak beri pun,
ramai pihaknya.
Dengan cara apa kita nak tunjuk cinta itu pun,
banyak caranya.

Pernah rasa keliru dengan cinta?
Pada Tuhan, jangan pernah terdetik.
Pada ibu bapa, mungkin mustahil.
Pada diri sendiri, tak perlu nak seksa hati.
Pada insan lain? Mungkin pernah.
Kalau anda tanya aku,
aku mengaku aku sendiri pernah rasa keliru tu macam mana.
Memang kalau tak ada kewarasan akal, ketabahan hati, ketetapan jiwa;
senang nak terpesong arah tuju langkah kaki aku ni.
I believe, anda pun mungkin rasa perkara yang sama.

Yelah, hati manusia ni rapuh.
Mudah menyayangi dan disayangi, mengharap dan diharapkan.
Tak kurang jugak bab negatifnya,
senang sangat nak terluka dan dilukai, mengecewakan dan dikecewakan.

Tapi kena ingat juga,
sesungguhnya hati - hati manusia termasuk hati kita ni,
semuanya milik Allah.
Hadirnya rasa sayang, pedih, sakit, segalanya atas izin Allah.
Kalau Allah tak izinkan kita untuk rasa macam tu,
sampai bila pun, memang takkan dapatlah nak rasa kan? =)

Apa yang aku cuba nak share dengan anda, konsep redha.
Letaklah jiwa kita atas paksi redha yang sebenar - benar pasrah.
Sebab hakikat yang dah jelas depan mata kita,
Tuhan ada sebab atas setiap ketentuan yang Dia letakkan dalam hidup kita.
Dan andai anda belum nampak
sebab Tuhan buat macam tu, sabarkan hati.
Hikmah Tuhan tu akan hadir,
cuma mungkin anda tak nampak sekarang.
Sabar. Sabar. Sabar. =)



" Kalau sekarang anda ada masalah
dengan sepatah perkataan CINTA,
pujuklah hati tu untuk bersabar.

Kalau sekarang fikiran anda KELIRU
dengan hubungan sesama manusia,
cari jalan untuk patah balik.
Baiki hubungan anda dengan Pencipta anda,
insyaAllah kekeliruan hubungan anda dengan manusia itu
akan jadi lebih mudah untuk anda rungkaikan.

Kalau sekarang, HATI anda tak tenang
atas penangan masalah cinta,
pergi ambil wudhu', pegang kitab suci al-Quran.
Bertasbih, bertahmid, beristighfar, berzikirlah.
Agak - agak dah lega sikit,
buka kalam Allah itu dan bacalah.
InsyaAllah, anda akan temui ketenangan
melalui bait - bait kata cinta dariNya.

Kalau sekarang, kehadiran insan - insan di sekeliling anda
seolah - olah hanya menambah serabut di JIWA anda,
maka ambillah masa untuk anda berSENDIRIan.
Kalau rasa bersendirian itu mampu buatkan anda jadi gila,
hilang kewarasan akal, hilang punca logik akal,
maka bersendirianlah dengan Allah.
Dia takkan pernah persoalkan apapun.
Dia Maha Mendengar, percayalah.
InsyaAllah, akan anda temui sedikit erti rahmat bersendirian itu. "

~ Aku bukan pakar.
Bukan nak mengajar.
Cuma aku kongsi pengalaman.
Hidup naik turun seorang 'Amyra Ramlan.

Aku tak kata aku bagus atau hebat.
Aku cuma insan biasa tengah meredah hujan lebat.
Aku tak kata aku kuat sangat.
Tapi aku tahu hujan itu satu rahmat. ~

* Kalau ayat puitis sangat,
ambillah masa untuk fahami.
Kalau tak mampu untuk fahami,
mungkin cara saya tak kena dengan jiwa anda. * =)

['AmyraRamlan.CintaMilikTuhan.]

2 comments: