Sunday, February 12, 2012

SABAR – Part 1: Patience helps rational to stand still, and by that the evil falls ill.

Assalamualaikum wbt.
Hai. Harapan saya agar anda-anda yang membaca entri ini sentiasa dalam keadaan sihat walafiat. Moga sentiasa usaha untuk jadi insan luar biasa, moga kita dirahmati Allah sentiasa, InsyaAllah. =)

Pernah rasa marah? Pernah rasa kesabaran diuji hingga tahap maksima? Kalau marah je, boleh lepas geram menghentam dinding dengan buku lima, tak pun naik tangan dan kaki belasah muka manusia. Bukan. Itu salah ye kawan-kawan. Kalau itu cara anda selama ini, hentikan. Hasutan syaitan semata je semua tu. Anda kata bukan? Kalau bukan, kenapa hentam dinding dengan buku lima itu memberi rasa sakit? Kalau bukan, kenapa belasah muka manusia itu ada balasannya mengikut neraca dunia? Anda tahu. Saya juga tahu. Kan syaitan itu hala tuju hidupnya nak menyesatkan manusia. Tak ke kalau sakit tak kena tempat, hukuman dek perkara tak berfaedah itu, sebenarnya tak lain dari hanya menyesatkan kita? Fikir-fikirkanlah.

Ataupun, sebenarnya anda dah tak mampu bezakan antara baik dan buruk? Iyelah, dah kepala dan dada tu penuh dek hasutan syaitan yang azamnya nak melagakan sesama saudara, mahupun membenarkan diri anda buat perkara-perkara bodoh dalam hidup anda. Kalau dah tangan lebam sebab hentam dinding, tak pun masuk mahkamah sebab giat sangat anggota badan tu belasah orang, sedangkan Allah kurniakan anggota badan untuk menyenangkan hidup. Tak ke namanya ‘bodoh’ tu? Maaflah, saya tak berniat nak hina sesiapa, tapi itu logiknya. Anda tak fikir apa yang saya fikir?

Kawan-kawan, dari sekolah rendah dah ustaz dan ustazah ajar, ‘sabar itu separuh dari iman’. Apa maksudnya tu? Maknanya, Islam ajar kita supaya bersabar walau apapun dugaan datang mencabar. Itu salah satu jalan nak teguhkan iman. Bila iman teguh, baru jumpa jalan menuju cinta Illahi. Betul tak? For me, patience may be the best support system for rationales. Bila kita sabar, baru minda dapat berfikir dengan tenang. Bila dah tenang, baru kita jumpa rasional di sebalik setiap satu kejadian, tindakan mahupun pemikiran. Kemudiannya, mungkin kita akan dapat sesuatu yang lebih baik melalui kesabaran dan rasional itu.

Contohnya kan, anda bertengkar dengan kawan, sebab anda dengar dia sebar cerita yang bukan-bukan tentang diri anda. Bila marah, anda mungkin akan cari dia, tengking, herdik, mungkin ada ‘catfight’ nak main tarik-tarik rambut (that will be so-high-school-ish). Lepas tu, mungkin anda sebar pula rahsia dia yang hanya anda tahu. Iyelah, kononnya dah dia cari pasal kan, anda pun ada hak jugak. Dia dapat tahu, dia marah, mulalah nak timbul isu fitnah sana, khianat sini. Putus kawan, macam-macamlah. Habis tersebar segala cerita dia dan termasuk juga diri anda pada orang ramai. Kalau siap ada ‘scene’ drama antara kalian, tak ke memalukan diri sendiri namanya tu? Sudahnya, yang balik kena batang hidung sendiri, bila orang kutuk kalian berdua tanpa henti. Orang mula nak pandang semacam, nak jalan seiring pun fikir tiga empat kali.

Kenapa tidak anda bincang saja berdua? Selesaikan dengan cara orang matang, orang yang ada pemikiran, orang yang ada pegangan. Entah-entah sebenarnya, ada pihak lain yang cuba melagakan anda berdua. Kalau dari mula cuba selesaikan dengan cara yang macam ni, mungkin orang tak tau pun segala rahsia yang anda berdua simpan erat dalam genggaman masing-masing. Mudah kan? Kawan tak tercabar, maruah tak tercalar.

Itu cuma satu situasi yang common. Banyak lagi cerita yang pernah dikongsi bersama saya. Saya dengar, saya lihat, saya simpan. Saya tak nilai, sebab saya tak layak. Cukup sebagai iktibar untuk diri sendiri yang juga takkan pernah sempurna walau apa jua cara.Terima kasih, sebab saya buat jadi pedoman. Moga hingga akhir hayat jadi pengajaran. =)

[‘AmyraRamlan]

No comments:

Post a Comment