Sunday, November 27, 2011

PRO-ICAT 2011

26112011
Accessible Tourism Promotes National Development
(PRO-ICAT)
Sunway Pyramid

Assalamualaikum~
hey fellas! in this post, aku cuma nak share experience aku as volunteer kat program di sunway pyramid last satrurday.. at first, memang agak reluctant nak pergi.. sebab faham-faham ajelah, organizer aku memang memanjang penuh! hee~ =D but before cuti mid sem lagi, memang dewi dah beria sangat ajak aku and 'azizah untuk join, sebab before this ada event volunteering yang kami tak dapat nak join.. so aku and 'azizah pun isi lah form online, got the feedback and we went to sunway. =)

what so special about this program is, it promotes tourism which is accessible untuk OKUs.. yelah, they deserve to live life like us right? plus, ada exhibition and sales from these people yang sangat-sangat special!=)

the four of us; dewi, 'azizah, suraya and me gerak around 7 am in the morning, naik wakjojo si yaya.. baru je tak jauh mana, tiba-tiba kereta buat perangai.. agak risau di situ.. nasib lah leman a.k.a bf yaya datang to the rescue.. *tapi bukanlah rescue sangat, sebab kereta tu baik je!*

we conclude, Allah nak uji..
sama ada kitorang akan teruskan perjalanan,
or give up and turn back instead..
-PengajaranPertama- =)

sampai-sampai kat sunway pyramid, rupa-rupanya we were among the earliest yang sampai..
registered ourselves, grab our shirts, changed, and we get to work..
dewi and yaya were stationed in biro program..
ziza and me, we were stationed in biro logistik..
mula-mula agak tak ada kerja, sebab terlalu banyak heavy works, yang sesuai untuk dilaksanakan oleh kaum adam sahaja.. so aku and ziza tolong the exhibitors kemas barang-barang diorang..


CL2 : Micheal Jackson + Super Junior ^_^

tarian 1 Malaysia dari adik-adik istimewa. =)

persembahan untuk sang maharaja..
CUTE!
p/s: akak tak mampu nak berzapin macam adik! =.="


their NOBODY performance sangat hebat!
(sampai aku and ziza pun menari-nari di situ!) =D

adik - adik istimewa =)
(various conditions)

MAB : they are blind, but that doesn't stop them from having the superb dance step ever!

then, program start dengan performances from them.. it was a dance competition actually..  to tell you the truth, THEY WERE AMAZING!! kalau aku nak perform like they do, memang tak setanding laa.. aku terpegun tengok diorang yang sangat bersemangat, sangat bersungguh-sungguh.. eventhough diorang ada kekurangan, tapi diorang tak give up..  diorang bersyukur dengan apa yang Tuhan bagi pada diorang.. kita bersyukur tak macam mereka?
-PengajaranKedua- =)

tin kosong.
kalau kita buang merata.
mereka hasilkan cenderamata. =)


lepas pertandingan tu, break. berpeluanglah jugak nak survey barang-barang kat gerai diorang.. memang aku speechless.. hasil tangan diorang tersangatlah halus dan kreatif.. agak segan di situ, sebab aku pun tak sekreatif diorang.. yang paling penting, diorang guna kelebihan yang diorang ada untuk move on with life, rather than just sit and be pathetic.. yang kita ni, Allah bagi cukup anggota pun kadang-kadang merungut kan?
-Pengajaran Ketiga- =)

she may be handicapped.
tapi lenggang lenggok dia dengan lagu PENASARAN
bisa menyentuh jiwa seyh! =D

she can't walk.
tapi persembahan TERLALU ISTIMEWA beliau
berjaya buat aku menitiskan air mata. =')

then, around noon, ada pertandingan karaoke pulak.. suara diorang, memang ada antaranya kalah artis terkenal tau! hehe.. tanpa sedar, ada antara persembahan diorang sangat menyentuh hati aku.. ada performers yang sanggup beli baju baru, dress up cantik-cantik, make up lawa-lawa, walaupun diorang ada kekurangan.. tapi diorang tak kisah, diorang tak hiraukan kata orang, diorang keluar ke khalayak ramai and proves that THEY WORTH THEIR LIFE.. kita hargai tak hidup kita macam diorang?
-PengajaranKeempat- =)

around almost 6pm baru kami minta diri to go back.. walaupun actually program sampai ke malam.. but we have to head back home, sebab banyak lagi kerja-kerja kami yang masih tertangguh..

all in, aku sangat bersyukur sebab diberi peluang untuk jadi volunteer program ni.. on the surface, mungkin apa yang kalian nampak hanyalah penat, buang masa, buang tenaga, berkorban ruang untuk siapkan assignment segala bagai.. tapi bagi mereka yang dapat lihat disebaliknya, banyak sebenarnya hikmah Tuhan nak tunjuk.. sama ada kita mampu melihat, atau tidak sahaja.. aku sendiri tak kata aku bagus, cuma dengan linangan air mata sejurus selepas pulang dari program itu, pengajaran-pengajaran di atas yang aku dapat.. betapa sebenarnya kadang-kadang kita alpa dalam mensyukuri nikmat Allah, betapa sebenarnya kadang-kadang kita leka dengan keindahan ciptaan Allah.. Istighfar~

me and ziza
*pic credit to nurul'azizah


^_^
pic: credit to nurul'azizah

i am in the zone!
pic: credit to nurul'azizah

thousands of THANK YOU to
Dewi Alliana Ramli,
Nurul'Azizah Haji Sulaiman,
Suraya Zainol Abidin
for the amazing journey! =)

Untuk hari terakhir 1432H,
aku pelajari yang hidup ni cuma sementara.
Kalau kita tak hargai, kita yang rugi.
Kalau kita tak syukuri, nanti Allah tak beri lagi.
Kalau kita tak jalani, kita takkan kenal erti berlari.

Tahun aku jumpa jalan berserah.
Tahun hidup berputar 360 darjah.
Tahun diri tak lagi tiada arah.
Selamat Tinggal 1432H.


['AmyraRamlan.1432H]

2 comments: