Sunday, March 4, 2012

Tis' and Tat' of life. =)

Assalamualaikum!
Hey fellas. Seriously, I know I haven't been manage to update my blog ever since berzaman. Maaflah, sibuk tak bertempat. Haha. ;D

Well, tis' and tat' of life; put it in a simple way of understanding;- itu ini kehidupan. Bukan senang nak dapat peluang dalam hidup ni. Sekali peluang muncul depan mata, kita kena terus grab. Orang kata, peluang tak datang bergolek. Peluang juga hanya datang sekali. For some people, they may say that "Ala, hari tu aku tolak peluang tu, tapi baru je tadi, aku dapat lagi peluang macam tu". Maybe. Tapi tak ke terlintas sedetik dalam fikiran kita ni, sama ke peluang yang itu dengan peluang yang ini? I don't think so. Sebabnya, cuba kita fikir, contoh macam motivation program. Dulu invitation datang dari Persatuan A, yang hari ini datang dari Persatuan B. Tak ke tak sama tu? 

Bukan pakar sangat untuk seorang 'Amyra Ramlan berkata-kata tentang peluang. Cuma saya berkongsi apa yang dalam fikiran dan hati saya. Semuanya datang dari Allah jua. Sepanjang kehidupan saya, banyak perkara yang dah saya lalui. Semua orang pun akan berkata yang serupa. Lain orang, lain ragamnya. Lain orang, lain pengalamannya. Cumanya, bagi saya, why not kita ambil semua peluang yang hadir depan mata, yang muncul di jalan nyata kita. Tuhan pasti ada alasanNya yang tersendiri mengapa Dia hadirkan setiap peluang itu, bukan? 

Isi hidup bukan untuk kita jangka, kawan - kawan. 
Masa depan bukan hak kita untuk meramal, sahabat sekalian.

Why do you have to be afraid of the future?
It's not yet yours to be afraid of.
When will you be brave enough to face the world?
As the world spin fast, and it waits for no man.

 Hidup ini anugerah Tuhan buat hamba.
Biar jadi medan juang mengejar redhaNya.
Biar jadi tapak semaian cita dan cinta.
Buat jadi jalan menuju syurga.
Buat jadi pedoman tidak ke neraka. =)

My this-and-that-of-life dah terlalu banyak mengajar saya menjadi manusia, dah terlalu kerap menjadi amaran agar saya tidak tersasar dari jalan Allah yang diredhaiNya. Setiap peluang yang diberi pada saya, sedaya upaya saya cuba untuk merealisasikannya. Sebab saya tahu, segala yang berlaku dalam hidup ini ada hikmah yang tersembunyi. 

Orang selalu kata, 'setiap yang terjadi, ada hikmahnya'. 
Tapi memahami erti 'hikmah' itu, 
perlu gunakan hati yang bersih dan suci, 
bukan hati yang kotor dicemari unsur dunia ini.
Perlu guna akal yang waras dengan ilmu Tuhan, 
bukan akal yang runsing tiada pedoman. 
Fikir-fikirkanlah~

['AmyraRamlan.Tis'andTat'ofLife]

No comments:

Post a Comment