Friday, July 31, 2009

Memories of Ol' Skool..=)

Yesterday, aku ikut Ummi g amek Acap dari MRSM Kubang Pasu, Jitra Kedah..Boleh pulak mamat ni balik awal..Saje la tu, rindukan Along die..(Kalau die baca ni, confirm dia kata ALong die perasan!haha~) Ummi excited nak kuar awal gila..Mentang-mentang anak bongsu dia nak balik..Happy la Ummi, dah dapat anak-anak dia semua berkumpul kat rumah weekend ni..(At least sebelum aku balik)..

So, bermula la journey kami seawal jam 10.00 pagi..Sebab Acap kata dia boleh balik mulai jam 11.00 pagi..We headed North, to Jitra..Around 11.15 sampailah ke destinasi, MRSM KuPa..(Nickname utk students)..

Sementara tunggu Acap kemas barang-barang dia (Acap balik memang akan bawa balik semua kain baju, nak basuh guna machine kat umah la katakan...), aku sempat 'usha' budak2 siswa dan siswi maktab tu..(Usha takde makna tau, suma tu adik-adik je!)
Rindu pula zaman aku di MRSM dulu..Tapi ni bukan maktab aku..Dulu aku di Maresmawi (MRSM Langkawi)..3 tahun aku di sana..Cukup banyak experiences aku..Aku ingat lagi, masa aku masuk Maresmawi, umur aku baru 12 tahun..(Yela, aku kan budak lompat..)..First year (Form 1), mula belajar duduk jauh dari family..Menangis jugaklah waktu tu..hehe..Kecik lagi, biasalah..Dulu Ummi tak boleh drive, so aku ulang alik dari Maresmawi ke Sungai Petani by public transportation..Masih ingat juga, waktu tu aku ada sahabat baik; Nadzmi..Dia la yang teman aku balik SP..Sama-sama orang SP la katakan..Sangat baik dengan aku, Ummi pun percaya Nadzmi utk jaga anak dara dia ni..=)

Form 2 and 3, lagi banyak pengalaman..Waktu ni dah pandai jaga diri..(Rasanyalah...) Call rumah pun dah jarang-jarang..Form 3, siap buat birthday party dengan classmates..BEST!hehe...Hadiah pun dapat banyak..SUKA3!hihihi~

Habis cerita MRSM..

Lepas ambil Acap, singgah SMKI utk jemput Mal pula balik sekolah..SMKI pun pernah jadi sekolah aku, selama 3 bulan..hehe..Sebelum aku dapat tawaran masuk ke MRSM dulu..Sempat jugalah merasa asrama sekolah harian..Sementara tunggu Mal, aku usha lagi budak2 sekolah..Kat area tu, ada 5 buah sekolah, rendah mahupun menengah..Lagi macam-macam ragam aku tengok..Dapat pulak tengah hari yg panas tu, ada 'lori' jual air, jajan (makanan ringan)..Ada juga yang jual 'ice-blended'..Seronok sakan lah budak2 nak membeli..Untung mak cik, pakcik, abang dan kakak yang menjual tu..Aku siap cakap kat Ummi,"Zaman sekolah dulu, time balik sekolah adalah antara time paling best, dan juga time duit belanja sekolah banyak habis!"hehe..Budak-budak, memang bahagia..Tak perlu nak risaukan apa-apa pun..

Aku ternampak juga sorang mak cik ni, dia berniaga jajan hanya dari bonet kereta Kancil dia..'Boleh juga berniaga macam ni', bisik hati aku..Dan aku sedar, kalau ada usaha dan keinginan, selagi ia ikhlas dan baik, mesti Allah akan tolong..Laku aja jajan dia jual, tau2 dah nak habis..=)

Itu cerita zaman sekolah menegah rendah aku..Kalau nak ditambah dengan cerita sekolah rendah, dan juga menengah atas...mau lagi panjang berjela!huhu~

For me, school is the platform for every human being to learn the basic rules of life..Memang orang tak sekolah pun boleh hidup, tapi itu zaman dulu..Zaman sekarang, semua kena ada ilmu..Betul tak?Setidak-tidaknya untuk kesenangan hidup diri sendiri..Even untuk sambung belajar di unversiti pun, kita kena hadiri sekolah dahulu..=)

Zaman sekolah aku dah berlalu..Aku selalu pesan pada adik-adik aku, "ENJOY your schooling life..Dulu Along pun rasa boring skolah ni, tapi bila dah habis, rasa rindu to go back and enjoy it to the fullest.."
To my Ol' Skool Fellas, I'm GLAD to have you in my life..Even if we're no longer in touch right now, I'm happy enough for having you ONCE in my heart! XOXO~
[`AmyraRamlanIsMissingHerOl'SkoolFellas]

No comments:

Post a Comment